Перше заняття самоосвітнього проекту провів активіст профспілки Дмитро Сніфф, лекція якого стосувалася підручників з історії, що по ним вчатся в сучасних школах та університетах, та їх критичному аналізу.
Основні тези лекції:
– Відносини держави та індивідума: окремі принципи нав’язування офіційної ідеології.
– Підручник як першоджерело, що ознайомлює дитину з історією. Пропагандистський ефект першості. Відображення засвоєних знань у ставленні до подій з життя. Несприйняття альтернативних історичних джерел.
– Історіографія: взаємовідношення історичних подій до їх опису у історичних книгах.
– Історія історіографії: романтизм, позитивізм, неоромантизм, радянська історіографія. Вплив елементів різних періодів на сучасні підручники.
– Виділення національної теми у підручниках. Опис історії навколо національно-визвольних рухів та повстань. Штучне створення національної проблематики.
– Ідеологічні конструкції підручників. Національний міф – конструювання прадавнього державного минулого і легітимація держави. Одностороння перспектива історії. Виправдовування дій „національних героїв”. „Зворотня проекція”Акцент на діяльності володарів та діячів національного відродження, військових діях.
– Емоційний резонанс. Створення емоційно забарвлених підручників. Мартирологія – створення образу гнобленого народу.
– Мовні прийоми, якими оперують історичні підручники. Евфемізми, підміна понять, метафори, мовні класифікатори. Вплив мови на спосіб мислення.”