Розпочалися заняття у “Вільній школі”

Перше заняття самоосвітнього проекту провів активіст профспілки Дмитро Сніфф, лекція якого стосувалася підручників з історії, що по ним вчатся в сучасних школах та університетах, та їх критичному аналізу.

Основні тези лекції:

– Відносини держави та індивідума: окремі принципи нав’язування офіційної ідеології.

– Підручник як першоджерело, що ознайомлює дитину з історією. Пропагандистський ефект першості. Відображення засвоєних знань у ставленні до подій з життя. Несприйняття альтернативних історичних джерел.

– Історіографія: взаємовідношення історичних подій до їх опису у історичних книгах.

– Історія історіографії: романтизм, позитивізм, неоромантизм, радянська історіографія. Вплив елементів різних періодів на сучасні підручники.

– Виділення національної теми у підручниках. Опис історії навколо національно-визвольних рухів та повстань. Штучне створення національної проблематики.

– Ідеологічні конструкції підручників. Національний міф – конструювання прадавнього державного минулого і легітимація держави. Одностороння перспектива історії. Виправдовування дій „національних героїв”. „Зворотня проекція”Акцент на діяльності володарів та діячів національного відродження, військових діях.

– Емоційний резонанс. Створення емоційно забарвлених підручників. Мартирологія – створення образу гнобленого народу.

– Мовні прийоми, якими оперують історичні підручники. Евфемізми, підміна понять, метафори, мовні класифікатори. Вплив мови на спосіб мислення.”

Схожі статті

Напишіть відгук