Практика застосування положень законодавства, що регламентує навчальний процес, та відносини, пов’язані з ним, безперестанно виявляє недоліки чинного законодавства, які виявляються в чисельних правових колізіях та прогалинах у нормативно-правовому регулюванні. В навчальному процесі нам часто припадає стикатися з неправильним тлумаченням тих чи інших положень законодавства, що породжує спотворене уявлення щодо дійсного змісту певних правових норм. В ряді випадків, це призводить до утисків прав, зокрема права на безкоштовну освіту, гарантовану, у тому числі, статтею 53 Конституції України.
Так, чинне законодавство не достатньо ретельно регламентує порядок призначення і виплат стипендій. Такі недоліки нормотворчої техніки стосуються зокрема підстав призначення стипендії. І, як показує практика, двозначніть у цьому питанні дозволяє вишам маніпулювати законами, щоб позбавляти студентів заслужених виплат.
Відповідно до пункту 12 Порядку призначення і виплати стипендій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. N 882 (далі – Порядок) стипендія у розмірі, що визначається згідно з пунктом 11 цього Порядку, призначається студентам, які за результатами семестрового контролю мають середній бал успішності 7.00 - 9.99 за дванадцятибальною або 4.00 - 4.99 за п'ятибальною шкалою оцінювання.
Згідно п. 3.12.2.1 Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах , затвердженого Наказом Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року № 161 (далі – Положення) семестровий контроль проводиться у формах семестрового екзамену, диференційованого заліку або заліку з конкретної навчальної дисципліни в обсязі навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою, і в терміни, встановлені начальним планом.
Разом с тим, відповідно до пункту 3.12.2.3 вищезазначеного положення такими, що одержали незадовільну оцінку вважаються студенти, які без поважних причин не з`явились на екзамени.
Звертаю увагу на те, що використання терміну «екзамени» (пункт 3.12.2.3 Положення) замість терміну «семестрового контролю» (пункт 12 Порядку) на практиці дає змогу адміністраціям низки вищих навчальних закладів України ототожнювати таку форму семестрового контролю як окремий семестровий екзамен, з семестровим контролем в цілому.
Як вже зазначалось, п. 3.12.2.1 Положення закріплює, що семестровий контроль проводиться у формах семестрового екзамену, диференційованого заліку або заліку з конкретної навчальної дисципліни в обсязі навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою, і в терміни, встановлені навчальним планом. Таким чином семестрові екзамені аж ніяк не є єдиним елементом семестрового контролю.
В умовах, коли результати складання, як окремого іспиту з конкретної дисципліни, так і всіх екзаменів в цілому є підставами призначення стипендій, явна невідповідність між поняттями «екзамени» і «семестровий контроль», а також їх нормативне регламентування (хоча б у формі дефініцій) набувають вирішального значення.
В наслідку цих прогалин у нормативно-правовому регулюванні студенти, які отримали в період сесії при складанні окремого іспиту оцінку «незадовільно», або не з`явились на окремий іспит без поважних причин можуть бути протиправно прирівняні до таких, що мають академічну заборгованість з відповідної навчальної дисципліни без права на призначення академічної стипендії. На практиці ці недоліки законодавства створюють численні випадки, коли вказаним студентам академічна стипендія не призначається навіть в тому випадку, коли академічна заборгованість з окремого іспиту ліквідована в межах терміну відведеного для проведення семестрового контролю згідно навчальному плану відповідного вищого навчального закладу.
Ця практика є протиправною, бо порушує вимоги ст. 53 Конституції України, ч. 2 ст. 54 Закону України «Про вищу освіту», п. 12 Порядку призначення і виплати стипендій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. N 882, п. 3.12.2.3 Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах , затвердженого Наказом Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року № 161.
Харківська незалежна студентська профспілка «Пряма дія» вимагає усунення зазначених недоліків законодавчого регламентування порядку призначення стипендій. Для припинення протиправної практики безпідставного позбавлення стипендіального забезпечення студентів, які відповідно Основного Закону, Закону України «Про вищу освіту» та підзаконних нормативно-правових актів, прийнятих на їх основі, абзац 4 пункту 3.12.2.3 Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах , затвердженого Наказом Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року № 161 слід викласти в наступній редакції: «Студенти, які не пройшли семестровий контроль в обсязі навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою, і в терміни, встановлені навчальним планом без поважних причин, вважаються такими, що одержали незадовільну оцінку».
З метою усунення цих недоліків, та на реалізацію права на доступ до публічної інформації, відповідно до статті 34 Конституції України та Закону України «Про доступ до публічної інформації» 9 березня 2012 р. Харківська незалежна студентська профспілка «Пряма дія» надіслала інформаційні запити до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, з вимогою:
1) навести визначення поняття «екзамени», зазначеного у пункті 3.12.2.3 Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах, затвердженого Наказом Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року № 161, та розкрити його дійсний зміст;
2) назвати якими нормативно-правовими актами вищий навчальний заклад повинен визначати навчальну програму, навчальний план та порядок та методика проведення заліків та екзаменів в межах конкретного вищого навчального закладу.
Одночасно з цим Харківська «Пряма дія» розпочинає компанію з опитування та анкетування харківських студентів для аналізу освітянської політики низки харківських ВНЗ на предмет дотримання встановленого чинним законодавством порядку призначення та виплат стипендій.
Результати анкетування, та офіційні відповіді на інформаційні запити будуть оголошенні 17 березня на студентському семінарі-обговоренні, та опубліковані на офіційних ресурсах.
Слідкуйте за новинами!
"Пряма дія" - Харків
Наш ресурс direct-action.org.ua
Група у контакті - http://vk.com/club31026718
Електрона пошта – [email protected]
Контактні телефони: (063) 93-21-221, (063) 41-72-613